Norin har en LinkedIn-profil som måste vara påhittad. Titlar som grundare och investerare avlöser styrelseämbeten och vinnarposter i juristtävlingar. Och trots sina 28 år är han dessutom jurist.
– Jag har nog aldrig träffat någon som har så många infall som jag. Det finns ingen chef som står ut med mig. Jag är oresonlig, säger Johan Norin.

Av och för entreprenörer

I dag är 28-åringen vd för Jansson & Norin. En affärsjuridisk byrå som drivs av och för entreprenörer.

– Det finns många framgångsrika juristjättar till byråer men det saknades en som fokuserade på vad vi idag kallar startups. Där började vi, idag är vår inriktning bredare och vår nisch ligger snarare i ägarledda bolag – bolag där den som köper våra tjänster också genuint brinner för sin verksamhet.

Norin är också en av grundarna till Qoorp och Precisely, som tagit fram en unik molntjänst som automatiserar dina avtal och juridiska flöden.

– Ska man tjäna pengar när man sover måste man göra något mer. Kom ihåg att vi var först med digital skalbar juridik som möjliggör för kunden att göra mer själv.

Bryta mönster

Norin brinner för entreprenörskap, men också hemstaden Göteborg. Siffror från Ekonomifakta visar att under december 2015 var 490 200 personer i Sverige företagare. Men bara en bråkdel av dem finns i Göteborg. Johan

– Det här är ett stort problem. Jag menar vilka företag ska ge Göteborg arbetstillfällen om alla flyttar till Stockholm? Volvo, AstraZeneca och Stena är fantastiska arbetsgivare men vi kan inte lägga allt vårt hopp på dem. Företag som Spotify, Klarna, Mojang och King kommer ge arbetstillfällen i Stockholm, men Göteborg då?

Faktum är att nästan alla Sveriges huvudkontor finns i Stockholm. I princip saknar de stora investerarna lokal representation i Göteborg.

– Det startas många innovativa bolag från bland annat Chalmers i Göteborg, men så snart de börjar ta fart så flyttar de till Stockholm. Mycket på grund av tillgången till kapital. Vår stad urholkas lite på det sättet.

Större chans att sticka ut

Norin lyfter det positiva med att faktiskt våga vara kvar i Göteborg. Han syftar på konkurrensen som är hälften så stor jämfört med Stockholm, med tanke på skillnaderna i invånarantalet.

– Det är lättare att sticka ut i Göteborg och går därmed snabbare att bygga upp något. Presenterar man sig som innovativ i Göteborg blir svaret ”fan vad fräckt” och folk blir nyfikna. I Stockholm finns fler som vi, och den naturliga reaktionen är snarare ”på vilket sätt?”. Sen har vi ”Göteborgsandan”. Det ska mycket till för att förlora en kund. Vi håller varandra om ryggen, på gott och ont. Vi ser tydligare att våra kunder provar fler leverantörer i Stockholm, eftersom fler rycker i våra klienter. Å andra sidan får vi också fler nya kunder i Stockholm då rörligheten på marknaden är större. Jag gillar det.

För att möta framtidens tillväxtutmaningar har Göteborgsregionen antagit en långsiktig strategi för hållbar tillväxt. Det övergripande målet är att bli en integrerad pendlingsregion och regional marknad med 1,75 miljoner invånare år 2030 och att kraftigt förtäta regionen. Ett av sätten är förstås att få fler start ups att bli kvar i Göteborg.

Hur tycker du man ska få fler företag att starta och stanna i Göteborg? 

– Det är extremt stor skillnad på att driva affärer i Sveriges två största städer. De stora institutionella investerarna finns i Stockholm, och har inte ens representanter i Göteborg. Det säger ganska mycket om hur intressant Göteborg är som marknad, vilket hänger ihop med det stora problemet. Jag tycker de stora bolagen som finns i Göteborg måste kliva fram ett steg och ta ansvar. Det finns så mycket gamla pengar i de här bolagen och i staden generellt. Det är samma pengar som man i Stockholm använder för att skapa helt nya företag. Skillnaden är att i Göteborg förvaltats de av bank, och kännedomen kring alternativa investeringar är avsevärt sämre. Man måste lyfta fram kapitalet och de goda exemplen, och hitta en plats för dem att mötas under effektiva former. Det tror jag är ett bra startskott.