Det är ett faktum att vi måste bromsa människans klimatpåverkan och därmed minska koldioxidutsläppen i världen.

Inom flygindustrin pågår också redan arbetet med nya smarta och effektiva lösningar för att reducera bränsleförbrukningen. Det handlar bland annat om nya växlade turbofläktar och lättviktsmaterial i motorerna likväl som hur man på bästa sätt kan fördela trafiken i luftrummet. Att flyga på optimal höjd och implementera nya trafikledningssystem är ytterligare faktorer att ta med i beräkningen.

 

Nya, smarta lösningar

Flygresorna världen över ökar, främst inom Asien där antalet flygresor just nu är flest. Sedan 2005 har den årliga sträcka världens befolkning flyger fördubblats.

– Jag har svårt att tro att vi kommer sluta flyga, däremot finns det stora miljövinster att göra om vi flyger smartare och med effektivare flygplan. Sedan 2005 har vi lyckats sänka bränsleförbrukningen med 30 procent per passagerarkilometer vilket visar att vi är på rätt väg säger Linda Rösen på GKN Aerospace, som forskar på nya motorkoncept. Den nya generationens flygmotorer är ca 15% snålare än förra generationen.

 

flygplansvinge GKN

"Jag har svårt att tro att vi kommer sluta flyga, däremot finns det stora miljövinster att göra om vi flyger smartare". Foto: Unsplash

 

Reducerade utsläpp

Utvecklingen går ständigt framåt och nya innovationer ger positiv effekt. Målet är att reducera bränsleförbrukningen med 75 procent mellan år 2000 och 2050, vilket miljön och ekonomin tjänar på. Behovet av innovationer och nya idéer är stort och framtidens ingenjörer har chansen att påverka utvecklingen i en positiv riktning.

– Det finns utmaningar att ta sig an vilket innebär att vi är i stort behov av innovativa ingenjörer. Inom branschen finns det enorma utvecklingsmöjligheter och en chans att påverka morgondagen inom flyg- och miljöfrågor.

 

Klimatresan

För att väcka unga människors intresse på de utmaningar och möjligheter som finns initierade man Klimatresan där vloggarna Wilma och Emil reste från Trollhättan till Alaska med syftet att beräkna utsläppen. Wilma och Emil fick kontinuerligt veta hur mycket koldioxid deras resor släppte ut.

– Många tror att flyget alltid är den största miljöboven vilket inte är fallet, flyget är absolut inte per automatik det sämsta resalternativet. Men flyget kan absolut bli ännu bättre. Därför är det också viktigt att locka framtidens ingenjörer som vill hjälpa till att tackla kommande utmaningar i flygbranschen.