Det var kaffe, kardemumma, små koppar och till och med en efterrätt. Jag visste inte att det fanns att få tag på i Sverige. Men hon hade köpt allt färskt i Södertälje. Hon är ju från Syrien. De vet hur man hittar sitt älskade kaffe.

En tydlig kundgrupp

Jag ser invandrare som en tydlig kundgrupp. De är en samling personer med liknande preferenser. Och oavsett ursprung delar alla en viktig sak: Kulturen. Här kommer det enkla sättet att förklara detta. Ponera att en svensk åker till Costa del Sol och bosätter sig där. Vad händer efter ett halvår? Jo, man läser både tidningen El Pais och aftonbladet.se. Man tycker prickig korv är lika gott som Jamon Serrano. Och man varvar Kaffe latte med Cortado. Det är just detta de här personerna har gemensamt. De vill ha både den svenska kulturen och den ursprungliga.

Kundgruppen är inte bara tydlig som segment. Den är stor

Numera är kondenserad mjölk standard i den svenska matbutiken. Jag är från Chile. Där kokar man den i två timmar till en jättesöt gegga. Jag fick det som barn, och äter det fortfarande fastän jag tycker det är för sött, och ger det till mina barn, som kommer ge det till sina barn. Kundgruppen är inte bara tydlig som segment. Den är stor. Den består av personer som är födda utomlands och andra och tredje generationen också. Beroende på hur man räknar är det som minst två miljoner kunder med en årlig köpkraft om 350 miljarder. Säg den entreprenör som inte spetsar öronen nu.

En rejäl tillväxtpotential

Vi behöver inte fundera på behov och marknad. Tänk på det goda turkiska kaffet: Flera hundratusen turkar och syrianer i Sverige dricker det och jag hade ingen aning om att det ens fanns. Jag tänker bjuda mina vänner på det. När näringslivet fått upp ögonen för den här kundgruppen. Ja, då hittar de inte bara en marknad som väntar på att bli utbjuden.

Tar man in kundgruppen i sin företagskultur hittar man ännu fler möjligheter.

Det finns en rejäl tillväxtpotential. Genom att fylla behoven hos en kundgrupp sprids efterfrågan automatiskt till andra. Som osten Halloumi. Vi älskar den i Sverige och greken som förstod det först driver numera ett mångmiljonföretag. 

När man väl ser. Då upptäcker man nya marknader i nästan alla branscher. Det är inte bara att man vill ha de här produkterna. Det blir lättare att sälja om den på den andra sidan förstår kulturen, kanske till och med språket. Tar man in kundgruppen i sin företagskultur hittar man ännu fler möjligheter.

Vinster att hämta

Jag tänker på min gamla chilenska mamma som betalar för hemtjänst. I tjänstesektor kan nästan alla förbättra sitt erbjudande och bli unika enbart genom att addera ett annat språk än svenska. Men de kraven på framtidens medarbetare är fortfarande samma som för 30 år sedan. Förstår ni? Behovet finns. Det gäller bara att inse att man kan göra affärer av det.

Jag tror såklart det här gynnar Sverige på alla sätt och vis

Och det här är viktigt. Integration och invandring är en omdebatterad fråga. Jag har min åsikt och du har din. Jag tror såklart det här gynnar Sverige på alla sätt och vis. Men det vi kommer in på nu är politik. Och det är inte vad den här texten handlar om. Jag pratar om affärer. Bara affärer. Och här finns det vinster att hämta. Så. Har du smakat turkiskt kaffe? Gör det, så förstår du precis vad jag menar. 

Rodrigo Garay
Grundare Working For Change,

www.workingforchange.se