Men ändå är det för många både en helt ny tanke och kanske även lite kontroversiellt då det vilar en viss romantisk stämning över den hittills helt analoga branschen.

Vår ambition är att använda digitala verktyg till att förenkla.

– Och den stämningen vill vi absolut inte förstöra. Utan vår ambition är att använda digitala verktyg till att förenkla de mer administrativa delarna av beställningen samtidigt som den genuina känslan av att besöka studion för själva tatueringen finns kvar, berättar Fredrik Glimskär, vd och medgrundare till Inkbay.

Inkbay är en relativt nystartad digital marknadsplats med ambitionen att hjälpa kunder att hitta rätt bland alla tatuerare och för tatueringsstudios att kunna nå ut till intresserade.

– Man kan hitta information om vilka tatuerare som finns, vilka nischer de har och vad de tar betalt. Men vi är inte bara ett skyltfönster utan har även digitaliserat hela bokningsprocessen, vilket vi faktiskt är först i världen med, fortsätter han.

 

Nytänkande digitalisering

 

Digitaliseringen görs så verklighetsnära som möjligt, det är inga nya tjänster som kommer till utan kunden ska känna igen sig helt i processen inför och under en tatuering.

– Känslan ska vara densamma som i verkligheten, så det möte som sker mellan kunden och tatueraren i samband med beställningen har bara flyttat online.

De pärmarna kan man nu bläddra i online.

Det första som sker vid ett besök i en studio är att man börjar bläddra i en massa pärmar med föreslagna tatueringar. De pärmarna kan man nu bläddra i online. Och själva mötet och dialogen mellan kund och tatuerare sker via en chattfunktion där man diskuterar val av tatuering, placeringar, storlekar etc.

– Vi vill undvika en av de klassiska fallgroparna med digitalisering, den då man i samband med digitaliseringen gör om själva tjänsten och försvårar för användaren att känna igen sig.

 

Det måste vara roligt

 

Ett annat problem när man flyttar online kan vara att allt bara blir siffror och tillväxt till slut och man glömmer varför man startade företaget.

För att starta ett framgångsrikt företag krävs, förutom en bra affärsidé, även att man tycker det är kul att driva företag.

– Man måste vilja skapa en arbetsmiljö där folk vill jobba, att få dem att älska sin arbetsplats, konstaterar Fredrik Glimskär.