Christer BäckNär supportavdelningen på Norden Machinery får ett kundlarm om ett maskinfel gäller det att kunna agera snabbt. Den Kalmarbaserade leverantörens tubfyllningssystem är komplext uppbyggda och kräver därmed specialkompetens vid felsökning och felavhjälpning.

– Våra kunder återfinns över hela världen och är producerande inom alltifrån kosmetik till läkemedel och tyngre industri. Vissa kunder tillverkar uppemot 1000 tuber/minut och varje minuts nedtid innebär stora förluster, berättar Christer Bäck, Customer Service Manager på Norden Machinery. 

Intuitiva lösningar

Företaget har märkt en stark global efterfrågan på supporttjänster, men att finna rätt, lokal, teknisk kompetens är svårt. För Norden Machinery har XMReality Remote Guidance blivit ett värdefullt verktyg, vilket innebär att deras servicepersonal kan guida varandra utan att vara fysisk på plats. 

Norden Machinerys lösning bygger på AR – eller förstärkt verklighet.

Norden Machinerys lösning bygger på AR – eller förstärkt verklighet. Bakom lösningen står det Linköpingsbaserade XMReality. XMReality, med sin bakgrund från Totalförsvarets Forskningsinstitut samt långa erfarenhet inom industrin, prioriterar inte bara effektiv teknik utan också användarvänlighet i sina lösningar. 

– Vår mjukvara går enkelt att installera på företags olika hårdvaruplattformar såsom laptops, smarta telefoner och surfplattor. Därutöver väljer många kunder att använda smarta glasögon som ger ett stort synfält och möjliggör arbete med båda händerna fria. Valet av hårdvara anpassas efter företagens egna behov, berättar Niklas Rengfors, Försäljningschef på XMReality.

Förbättrade supporttjänster

Våra tekniker känner ett starkt internt stöd i och med att de alltid kan få uppbackning.

– Vi blir därmed inte beroende av att ha specialkompetens på plats, samtidigt som vi fortsatt kan leverera den support som våra kunder förväntar sig av oss. Dessutom känner våra tekniker ett starkt internt stöd i och med att de alltid kan få uppbackning i deras arbete, säger Christer Bäck.

Nicklas RengforsVanliga tillämpningar inom industrin är fältservice och eftermarknadssupport, men även utbildning. Minskade resekostnader, förbättrade serviceerbjudanden samt intern kompetensförhöjning är några av de fördelar som XMRealitys användare vittnar om. För Norden Machinery innebär XMRealitys lösning – där video och ljud synkroniseras i realtid – att Norden Machinerys servicepersonal i Kalmar kan se och höra exakt vad kund och servicetekniker ser och hör på andra sidan jordklotet.

www.XMReality.se