Klockan är halv fem en onsdagseftermiddag när jag, efter lite teknikstrul, når Babba Canales. Hon sitter på sitt kontor i Tribeca, på Spring Studios i metropolen New Yorks energirika stadsliv. Ett stadsliv som hon nu tagit en paus ifrån för en stund.

Många brinner för sina jobb och att hjälpa varandra är en självklar del av kulturen här.

– Jag är helt tagen av New York, och de människor jag träffar här, säger Babba Canales. Många brinner för sina jobb och att hjälpa varandra är en självklar del av kulturen här. Till skillnad från i Sverige där nätverkande är en schemalagd aktivitet – Nu ska vi nätverka! – sker det konstant här. Jag kan lika gärna skapa ett samarbete med någon på en middag som under ett affärsmöte. Det kan jag sakna i Sverige.

 

Från MYKITA till Uber

 

Babba Canales skånska dialekt skvallrar om hennes uppväxt i Kristianstad, en stad hon lämnade för Stockholm som nybakad student. Efter en två-årig utbildning inom marknadsföring landade hon en traineetjänst på glasögonmärket MYKITA i Berlin, och här stannade hon under ett år tills bohaget återigen återvände till Stockholm. Hon skulle starta eget inom digital marknadsföring, var tanken. Istället hörde Uber av sig, då en start-up. De sökte ett lokalt team med hög kännedom och med möjlighet att influera Stockholmslivet. Efter att åtminstone ge sken av att vara en person som kunde få saker att hända fick Babba Canales jobbet som Community Manager i Sverige.

Min naivitet och kanske övertro på min förmåga att klara allt har alltid varit min tillgång.

– Min naivitet och kanske övertro på min förmåga att klara allt har alltid varit min tillgång. Jag kör på, och ser få hinder. När mina anställda idag säger att de försökt att nå en person men inte fått svar, eller ett nej, brukar jag alltid fråga om de verkligen provat allt, och om svaret de fått verkligen är ett nej. Kanske handlar det om att ställa frågan på ett annat, enklare och mer tydligt, sätt? säger hon.

 

Babba Canales. Foto: David Lou

Spontaniteten och välviljan är någonting som Babba uppskattar med New York. Varje tillfälle är en affärsmöjlighet. Foto: David Lou
 

Utmana och hålla ut

 

Tiden på Uber bestod av att uppnå högt satta leveransmål utan budget vilket hon bidrog till genom att knyta till sig rätt personer som fick prova tjänsten.

– Första tiden med Uber var som att bygga eget från grunden, och jag lärde mig oerhört mycket om vad det faktiskt innebär att vara entreprenöriell.

 

Så vad är det?

– Att vara entreprenör handlar om att vara ifrågasättande och nyfiken men också om drivkraften att våga utmana sig själv och andra. Och man måste vara uthållig! Det tar tid att plantera idéer hos människor, och inte minst att bygga upp det rätta nätverket.

 

Ofta när det skrivs om framgångssagor bantas allt ner till att bara belysa det positiva.

– Min karriär har varit full av ups-and-downs och jag har valt bort alltifrån en stor lägenhet till semestrar mot att kunna förverkliga mina drömmar.

 

Egen varumärkesbyrå

 

Babba Canales frilagd. Foto: David LouBabba Canales driver idag varumärkesbyrån By Babba, och sitter som ung kvinna med i styrelsen för Leo Vegas. Hennes egna anställda får dela hennes naiva inställning samt en övertygelse om sitt eget värde.

– För mig har det varit viktigt att skapa en inspirerande arbetsplats där min anställda trivs och kan utvecklas, tänka självständigt men också känna tilltro till oss som team. Vissa vill göra karriär, andra vill inte, och det måste finnas plats för båda. Jag som arbetsgivare utgår inte från att det är jag som har makt att välja mina anställda – i själva verket är det precis tvärtom. Och när de väljer mig som arbetsgivare vet jag att de kommer att kunna prestera.

 

Du är fortfarande väldigt ung, men har hunnit med så mycket, skulle nog många säga.

– Ja, och det är väl ett bevis på att prestation inte har det starka samband med meriter, ålder och kön som vi till viss del fastnat i? Att våra styrelser och ledningar idag består av till 95 procent – i många fall äldre – män är bara pinsamt. I nutidens digitala utmaningar vill jag mena att yngre förstår bättre, och att utelämna 50 procent kompetens i form av kvinnor… Vi måste se en större mix i våra företag, med olika åldrar, kön och kulturella bakgrunder. Om inte annat för att inte förlora kunder och anställda som inte kan identifiera sig med företaget, avslutar Babba Canales.