Tankesmedjan Fores, som jag har äran att leda, har precis öppnat sitt Väst-kontor. Syftet är inte att prångla ut saker från Stockholmskontoret, utan att få västkust-input till beslutsfattarna i riksdag och regering. Aldrig har den kunskapen varit så viktig och väl-timad som nu, när Sverige är på god väg att anta världens tuffaste klimatlag.

"Nettonoll" i klimatpåverkanMattias

Till år 2030 ska vår klimatpåverkan ha minskat med 63 procent och hela 70 procent i transportsektorn. År 2045 ska Sverige ha nått ”nettonoll” i klimatpåverkan. Bakom målen står sju av riksdagens åtta partier, påhejade av ett näringsliv som ser fördelarna med att vara föregångare i den klimatomställning alla ändå ska göra.

Som litet land blir vi relevanta just genom att gå före. Tänk att bli det land världen vänder sig till när man söker nya, hållbara lösningar - och vad det skulle betyda för näringslivet, för jobben och för Sverigebilden! Vi har en fantastisk chans att bli världsledande inom Bilen, Bränslet och Beteendet - med strålande Bästkust-exempel inom alla tre områden.

Inom Bilen är det självklart att vända sig till fordonsindustrins Västsverige. I Lerum bygger avhoppade Volkswagen-höjdare lilla elfordonet CleanMotion, från Hisingen kommer Zlatans V90 nu som prestigefylld gasbil, liksom elbussar som ultrasnabbladdas vid ändhållplatsen.

Världens ögon på Göteborg

Bränslet hör också hemma på Västkusten, med raffinaderierna i Lysekil och Göteborg. Här gör Preem förnybar, klimatsmart diesel av tallolja, kemiskt så lik den fossila dieseln att de kan mixas i vilka proportioner som helst. På Bensinvägen i Göteborg gör ST1 etanol av gammalt bröd och godis, medan GoBiGas är världsledande på att producera biogas av skogens restprodukter.

Som tankesmedja vill vi vara brobyggare mellan näringsliv, forskning och politik

På Beteende-sidan är hela världens ögon på Göteborg, som det kanske första stället i världen där självkörande bilar ska användas av vanliga trafikanter i normal trafik. Minst lika spännande är Rise och Chalmers testbana utanför Borås, där morgondagens teknik som förenar trafiksäkerhet och klimatnytta provas. Också Göteborgs trafikkontors förmånscyklar och Västtrafiks arbete med att få vanebilister att åka kollektivt inspirerar.

Som tankesmedja vill vi vara brobyggare mellan näringsliv, forskning och politik. De broarna är lättare att bygga på Göteborg än på många andra håll i landet. Kort sagt: Min brorsa har rätt, det är bättre på Bästkusten.

Mattias Goldmann,
vd för tankesmejdan Fores med 2030-sekretariatet