Alan Mamedi och Nami Zarringhalam träffades 2003 på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm där de studerade datorteknik. Två tekniknördar som fann varandra i sitt gemensamma intresse för att utveckla ny mobilteknik. Efter studierna startade de ett par olika bolag och byggde olika webbtjänster. De kom på idén till Truecaller efter att de sett behovet av att veta vem som ringer och inte bara ett telefonnummer på displayen.

Vi ville helt enkelt veta identiteten bakom ett telefonnummer för att kunna avgöra om det var viktigt eller inte.

– Jag jobbade på ett globalt företag där jag fick många utländska samtal från kunder och kollegor, ibland mitt i natten och Nami fick många utländska samtal från klasskamrater som flyttade utomlands. Vi ville helt enkelt veta identiteten bakom ett telefonnummer för att kunna avgöra om det var viktigt eller inte, berättar Alan Mamedi, vd på Truecaller.

Lösningen blev en slags nummerpresentatör för mobilen som inte bara visar det nummer en person ringt ifrån utan också vem som äger numret. Tjänsten är fortfarande huvudtjänsten i Truecallers portfölj och har blivit viktig i flera miljoner människors vardag.

Satsade allt

Trots att det var mitt i efterdyningarna av finanskrisen 2008 och de båda hade bostadslån vågade de säga upp sig från sina jobb och satsa all sin vakna tid på appen. De lanserade den genom olika teknikforum på nätet och utvecklade den hela tiden efter utvärderingarna som kom i flödet. Genom att först låta andra kunniga tekniknördar pröva appen, innan den nådde allmänheten, hade de tidigt löst många av de barnsjukdomar som all ny teknik kommer med.

Genom att ta in riskkapital och koncentrerat kunna fokusera på att utveckla nya och bättre tjänster i appen har de lyckats etablera sig globalt. Det är inte förrän i år som företaget kommer att vara kassaflödespositiva för första gången. 

– Det är såklart en milstolpe för oss men målet har i första hand varit att bygga en bra produkt och i andra hand att hitta en intäktsmodell. Har man en tillräckligt bra idé och produkt tror jag alltid att den kommer att generera intäkter efter ett tag. Men, om man slarvar i början med tekniken är det lätt man blir irrelevant på vägen, berättar Alan Mamedi.

Från idéspruta till företagsledare

Från att ha suttit hemma byggt egna appar har Alan Mamedi och Nami Zarringhalam nu byggt ett företag med ungefär 100 anställda. En femtedel av dem sitter i Indien. Det är en utmaning att lära sig gå från idéspruta till företagsledare och Alan Mamedi medger att det inte var helt lätt i början.

Det är viktigt att hitta duktiga mentorer och investerare som inte bara bidrar med kapital utan också med kunskap och erfarenhet.

Hitta rätt mentor

– Det är viktigt att hitta duktiga mentorer och investerare som inte bara bidrar med kapital utan också med kunskap och erfarenhet. Jag är så tacksam för de personer som hjälper och stöttar oss i vår utveckling. Framför allt för vår styrelseordförande Stefan Lennhammer som man kan ringa när som helst om man behöver råd, säger han.

Företaget har byggts upp efter filosofin att man ska ha hög kompetens och passa in i företagskulturen. De satsar gärna på unga personer som kan utvecklas internt. Dessutom är de inte rädda för att misslyckas, det är viktigt att våga prova och sedan lära sig av vad som inte fungerar.

– Det är klart att det går upp och ner ibland, det gör det för alla, men man ska aldrig ge upp. Det är egentligen bara ytterligare en bra erfarenhet att misslyckas ibland. Vi är dessutom två vilket gör att vi kunnat peppa varandra att fortsätta, säger Alan Mamedi.