För att bli antagen till utbildningen krävs ett godkänt flygpsykologiskt lämplighetstest. Lämplighetstestet mäter om en person har uppnått tillräcklig psykisk mognad för att bli helikopterpilot. Den sökande ansvarar själv för att ett flygpsykologiskt lämplighetstest genomförs och att intyg är utbildningsanordnaren tillhanda senast sista ansökningsdagen.

Att arbeta med ambulansverksamhet var mitt mål redan när jag antogs

Om du funderar på att ansöka till utbildningen i Göteborg behöver du ansöka och skicka in ett godkänt flygpsykologiskt lämplighetstest senast den 23 mars. Kom ihåg att boka tid för ett psykologiskt lämplighetstest så snart som möjligt eftersom testet kräver ett par veckors framförhållning.

– Jag har arbetat som pilot inom ambulanshelikoptern i fyra år, att arbeta med ambulansverksamhet var mitt mål redan när jag antogs till helikopterpilotutbildningen för tio år sedan. Jag är stationerad på en helikopterbas i Gällivare och gör såväl planerade som akuta flygningar i hela Norrbottens län, säger Kim-Julian Rognli, ambulanshelikopterpilot i Norrbottens län.

Ett roligt och utmanande yrke

Ibland består uppdraget av att förflytta en patient från ett sjukhus till ett annat, en annan gång att hjälpa en fjällvandrare som råkat ut för en olycka eller att bistå vid en trafikolycka. Kim-Julian Rognli arbetar i skift i team med en läkare, sjuksköterska och ytterligare en helikopterpilot.

Är ett roligt och utmanande yrke

– Helikopterpilot är ett roligt och utmanande yrke. Jag tränar upp min simultankapacitet och möts av olika scenarion varje dag på jobbet. Att året runt ha förmånen att flyga över Norrbottens vackra natur är förstås ett stort plus, säger Kim-Julian Rognli.

Han arbetar i allmänhet en vecka och är därefter ledig i två veckor, ett upplägg han trivs bra med. Som helikopterpilot gäller det att kunna bedöma alltifrån väderförhållanden till bränsletillgång och samtidigt skapa förutsättningar för en så bekväm flygning som möjligt för passagerarna.