I sin ungdom var entreprenören Michel Issa säker på att han skulle bli munk. Han gick i kloster och studerade teologi men insåg att det inte var den tillvaron han var ämnad för.

- En munk har massor av regler för hur man ska leva och det passade inte mig, berättar Michel. Jag började söka massor av jobb men fick nej på alla. Det var en tuff period, jag var 25 år och såg mina vänner jobba på lager, it-tjänst, banker… men jag fick ingenting.
Michel pratade om situationen med sin bror, som sa till honom att försöka ändra sin inställning.

- Jag sa till min bror att allt var negativt, och då sa han ”höj den positiva rösten!”. Han sa att just i den här svåra perioden får jag erfarenheter som inget yrke kan ge mig och att varje prövning stärker mig. Då blev jag tvungen att omvandla min utsatthet till entreprenörskap.

Michel fick idén till en anläggning där företag och organisationer kan ha kick-off, konferens och kurser. Efter några kämpiga år tog verksamheten fart och Michel kunde börja leva entreprenörslivet på riktigt, vilket är den tillvaro som passar honom bäst.

- Det är ingen som har kontroll över mig. Jag respekterar alla människor och är inte emot att vara anställd men för mig personligen finns större möjligheter än att jobba åtta timmar varje dag för att få lön och tre veckors semester.

”Jag har gjort något bra, punkt slut”

Det handlar inte om att alla måste starta företag, det handlar om att lära sig gå utanför sin komfortzon och ta risker.

Michel föreläser och lär ut entreprenörskap i skolor och han är övertygad om att undervisningen borde få mer plats i läroplanen än idag.

- Det handlar inte om att alla måste starta företag, det handlar om att lära sig gå utanför sin komfortzon och ta risker, vilket gör att man studerar bättre. Jag sa till min gamla skola i Norrköping att jag ville lära eleverna entreprenörskap i en termin. Det blev succé, vi tog dit gästföreläsare som eleverna fick mingla och nätverka med och det byggde broar mellan eleverna, de som inte var kompisar började prata med varandra. Efter kursen ville rektorn fortsätta en termin till för eleverna hade studerat bättre och mådde bättre. Jag har gjort något som ingen kan argumentera emot, det här blev bra, punkt slut. Jag har bevisat att stökiga personer får bättre betyg och att mobbade och introverta elever lär känna andra elever. Mitt mål är inte att alla ska bli företagare utan att lära andra att gå utanför sin komfortzon och börja nätverka.

Vad är viktigast att inkludera i undervisningen i entreprenörskap?

- Att man tänker större än vi och dom. I högstadiet finns många gäng, men det viktiga är att man undervisar i att hjälpa varandra, man vinner så mycket av andra. Nummer två är att lära ut självförtroende, att hjälpa eleverna att inte underskatta sig själva utan inse att alla är speciella på sitt sätt. Och så handlar det om att inte underskatta högstadieelever, de är extremt mogna och drivna och vet vad de håller på med.

Kan vem som helst bli entreprenör?

- Till hundra procent kan vem som helst bli det. Jag hade inga pengar, jag var inte utbildad, men jag körde! Det handlar bara om att hitta en bra mentor eller vägledning så kan du bli precis vad du vill, som du ser kan vem som helst bli president! En sann entreprenör ser möjligheter istället för hinder och är inte bara en affärsman utan vill förbättra världen. Om man förverkligar sina drömmar påverkar det i längden samhället man lever i.